کد مطلب: 117611
جولان خودروسازان داخلي در بازار انحصاري/ زماني که در فروش گسترده هم «ظرفيت تکميل» است
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1446

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، گروه صنعتي ايران خودرو، روز ?? ارديبهشت ?? ساعت ??:?? صبح مدعي «آغاز فروش ويژه و گسترده محصولات ايران خودرو» شد.

ايران خودرو علت اين فروش گسترده محصولات خود را، ‌مناسبت سالروز ميلاد باسعادت مولاي متقيان حضرت علي عليه السلام و گرامي داشت مقام پدر، عنوان کرده و مدعي شده بود، در راستاي مديريت بازار و تأمين نياز مشتريان، اين فروش گسترده و ويژه انجام مي‌شود.

يکي از متقاضيان خريد خودرو که خود وارد سايت ايران خودرو شده بود، در اين‌باره به خبرنگار فارس گفت: بعد از ظهر روز يکشنبه ?? ارديبهشت حدود ساعت ?? وارد سايت خريد ايران‌خودرو شدم، اما بعد از انتخاب نوع خودرو و گزينه خريد، براي انتخاب رنگ مورد علاقه خودرو ‌وارد صفحه‌اي ديگر شدم و زماني که خواستم رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنم، سايت پيام مي‌داد که «ظرفيت رنگ انتخابي شما تکميل شده است»، يعني در واقع طبق اعلام سايت، در ? رنگ اصلي و پرمتقاضي «سفيد و خاکستري» ظرفيت تکميل شده بود؛ بنابراين به ناچار و بر خلاف سليقه، رنگي ديگر که از نظر اينجانب چندان مطلوب نبود، را انتخاب کردم.

اين خريدار خودرو ‌گفت: به هر حال وارد صفحه سوم تقاضا براي وارد کردن اطلاعات شخصي شدم و بعد از وارد کردن اطلاعات، وارد صفحه چهارم که انتخاب «يکي از نمايندگي‌هاي مجاز براي تحويل خودرو و پي‌گيري‌هاي بعدي» بود، شدم؛ اما ماني که قصد داشتم يکي از نمايندگي‌هاي معرفي شده در سايت را انتخاب کنم، با تعجب فراوان مشاهده کردم، در همه ? صفحه‌اي که نام و آدرس نمايندگي‌ها و کد‌هاي آنها در آن درج شده بود، ‌آورده شده است «ظرفيت تکميل».

اين خريدار خودرو ادامه داد: زمان به سرعت در حال سپري شدن بود و من بار ديگر ‌از ابتدا مراحل خريد نقدي اينترنتي را دنبال کردم و باز در صفحه انتخاب نمايندگي مجاز، با مشکل «تکميل ظرفيت» همه نمايندگي‌ها مواجه مي‌شدم و هيچ گزينه‌ ديگري هم براي رفع اين مشکل پيش‌بيني نشده بود و نمي‌دانستم بايد چه کاري را انجام دهم، حتي چند بار به شماره‌اي که براي پاسخگويي درج شده بود، تماس گرفتم اما کسي پاسخگوي من نبود، بنابراين به ناچار خريد را متوقف کردم و از خير خريد نقدي و اينترنتي خودرو گذشتم.

اعلام «ظرفيت تکميل» نمايندگي‌ها براي خريداران خودرو در مرحله فروش ويژه و گسترده ايران‌خودرو

اين خريدار خودرو گفت: اين اولين بار بود که قصد داشتم در طول دوران زندگيم خودرويي را خريداري کنم و تا پيش از اين هيچ خودرويي هم نداشته‌ام اما متأسفانه ايران‌خودرو براي فروش قطره‌چکاني خود، روش‌هاي خاصي دارد که شايد اين مورد هم يکي از اين روش‌ها بود.

اصلي‌ترين مشکل فعلي مردم در مواجهه با خودروسازان داخلي، بازار انحصاري خودرو است که در دست دو خودروساز داخلي بوده و اين دو غول خودروساز، اجازه نمي‌دهند هيچ برند ديگري در توليد و يا واردات خودرو در کشور رشد کند.

متأسفانه همين بازار انحصاري موجب شده است که به قول قاضي پور يکي از نمايندگان مجلس، خودروساز‌ها حتي قدر باشند، خون مردم را در شيشه کنند.

پس از نوسانات ارزي در سال ?? و افزايش قيمت دلار، دو خودروساز بزرگ کشور به بهانه افزايش قيمت دلار، رشد نرخ قطعات يدکي و افزايش قيمت مواد اوليه نظير ورق، قيمت محصولات خود را افزايش چند برابري دادند و باز هم مدام دم از افزايش قيمت مي‌زدند، در حالي که کيفيت محصول يعني خودرو بهتر نشد.

حتي با بازگشت آرامش به بازار دلار و تثبيت قيمت اين ارز، دوباره خودروساز‌ها بهانه‌هايي نظير ماليات و عوارض و حتي افزايش نرخ ديه و بيمه شخص ثالث را به دست گرفته‌اند و باز دم از افزايش قيمت مي‌زنند و حتي زماني که خبر از ارائه ارز مبادله‌اي به خودروسازان شد، اعلام کردند‌، دريافت ارز مبادله‌‌اي تأثير چنداني در کاهش قيمت خودرو‌ها نخواهد داشتند.

به هر حال به نظر مي‌رسد بازار يکه‌تازي خودروسازان داخلي گرم است و در اين شرايط که سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليد کنندگان، به قول معروف به سمت توليد‌کنندگان غش مي‌کند، تنها مردم هستند که ضرر و زيان اين بازار انحصاري را مي‌دهند و هر روز گوششان با قيمت‌هايي جديد و نجومي از خودروي توليد داخل آشنا مي‌شود؛ خودروهايي که در بازار انحصاري، کيفيت مناسب و خدمات مطلوب به مصرف کننده را کنار گذاشته و تنها در فکر سود بيشتر اقتصادي، خريد املاک و خريد سهام بانک‌ها هستند.

بهترين پيشنهاد در اين بازار انحصاري، اجازه ورود خودرو‌هاي داراي قيمت متوسط از خارج، با برند‌هاي مختلف و نيز‌ حذف کامل عوارض گمرکي ورود خودرو‌هاي خارجي است.

امروزه همه مردم و مسئولان مي‌دانند که تحريم‌هاي غرب عليه ايران، موجب رشد و پويايي کشور شد و اگر همين تحريم‌ها نبود، شايد به دليل فراهم بودن شرايط براي ما، به فکر توسعه نمي‌يافتيم، اما قطعاً درصد بالايي از توسعه و رشد کنوني ايران، مرهون همين تحريم‌ها است که موجب شد خود دست به کار شويم و حتي از تحريم‌کنندگان در صنعت و توسعه، پيشي بگيريم.

اما در صنعت خودروسازي ما متأسفانه دو گزينه «تحريم» و «عوارض بالاي گمرکي ورود خودروهاي خارجي»، موجب شد، خودروسازان داخلي ما در بازاري غيررقابتي و انحصاري جولان‌گاه خوبي بيابند و از اين تحريم به نفع منافع مالي خود بهره ببرند، فقط به فکر صرفه اقتصادي و خالي کردن جيب مردم باشند و چون رقيبي براي خود نمي‌بينند، خودروهاي با کيفيت پايين و قيمت‌هاي گزاف را به مردم تحميل کنند.

در حالي که اگر دولت کمک کند عوارض گمرکي ورود خودرو‌هاي خارجي برداشته شود، قطعاً بسياري از برند‌هاي توليد خودرو جهان، حاضر خواهند بود در بازار اقتصادي ايران وارد شوند و همين تعدد برند‌ها، خود رقابتي سالم ايجاد مي‌کرد؛ همان طور که زماني يک سيم‌کارت تلفن همراه در بازار انحصاري به بيش از ? ميليون تومان فروخته مي‌شد، اما با رقابتي شدن اين محصول، در کنار افزايش کيفيت خدمات، قيمت‌ها به حدي پايين آمد که در حال حاضر اغلب اپراتور‌‌ها حاضرند سيم‌کارت را با مبلغي شارژ‌ ماهيانه، رايگان در اختيار کاربران قرار دهند.

در حال حاضر خودرو‌هاي با کيفيت بالا و قيمت مناسب (براي قشر متوسط و حتي ضعيف جامعه) در بسياري از کشور‌‌ها توليد مي‌شود که در صورت واردات و حذف عوارض گمرکي، به قيمت‌هاي ?? تا ?? ميليون تومان به دست مصرف کننده مي‌رسد، در حالي که مصرف‌کننده داخلي در اين بازار انحصاري بايد خودرو‌هايي که کمترين کيفيت (کيفيت حق يک خريدار است) را دارند، را با قيمت‌هايي نظير ?? تا ??‌ميليون تومان خريداري کنند و از همان ابتدا براي رفع عيوب آن در صف طولاني نمايندگي‌ها سرگردان شوند و تازه مبلغي هم بابت رفع عيب پس از خريد، پرداخت کنند.

از سوي ديگر خودروسازان داخلي سعي دارند، با اجراي روش قديمي بازار انحصاري «عرضه پايين در تقاضاي بالا»، قيمت محصولات خود را افزايش دهند؛ در حال حاضر عرضه قطره‌چکاني خودرو به بازار در کنار تقاضاي بالاي خودرو از سوي مردم، موجب افزايش به سزاي قيمت خودروهاي توليد داخل در بازار شده است و خودروسازان سعي مي‌کنند، از همين بازار نابسامان استفاده کرده و قيمت محصولات خود را تا جايي که سمبه آنها زور دارد، افزايش دهند.

از طرفي مديريت سياسي و دولتي و اعمال سليقه در صنعت خودرو و استخدام نيروهاي مازاد کار در خودروسازي باعث افزايش هزينه توليد و توجيهي براي افزايش قيمت خودرو شده است.

قطعاً ايجاد بازار رقابتي به نفع خودروسازان داخلي نيز خواهد بود، اين خودروساز‌ها سالهاست به دليل حمايت‌‌هاي وافر دولت و در بازار انحصاري، در يکنواختي و توسعه‌نيافتگي مانده‌اند، به فکر طراحي‌هاي جديد نيستند و اوج طرح‌هاي نوين و نوگرايي آنها، تغيير ظاهر فرمان و صندلي و آينه بغل و نهايت صندوق عقب خودرو است، در حالي که خودروسازان جهان هر روز در حال ايمن‌تر ساختن، هوشمند‌تر ساختن و در کنار آن افزايش کيفيت و کاهش قيمت‌هاي خودرو‌هاي توليدي خود هستند، تا بتوانند نظر خريداران را هر چه بيشتر جلب کنند.

يکي از مديران مياني يکي از اصلي‌ترين برند‌هاي خودروسازي دنيا که خودرو‌هاي توليدي آنها ‌ اغلب استفاده رسمي و تشريفاتي دارد،‌گفت: خودروساز موفق ما نيستيم،‌ بلکه همين خودروسازان داخلي شما هستند که خودرو‌هاي با کيفيت پايين خود را از مدت‌ها قبل به اسم فروش فوري، پيش‌فروش مي‌کنند و در موعد مقرر هم تحويل نمي‌دهند و تازه مردم هم براي خريد خودرو‌هاي آنها مدتها در صف‌ طولاني منتظر مي‌مانند، در عين حالي که مي‌دانند بايد بعد از خريد همين خودرو‌ها، مدت‌ها نيز در صف رفع عيب آنها، در نمايندگي‌‌ها معطل باشند.

صنعت خودروسازي ايران قبل از کره آغاز شد، با لحاظ کردن شرايط تحريم ايران، اما باز صنعت خودروسازي کره، سال‌ها از ايران جلوتر رفت و در حال حاضر يکي از برند‌هاي اصلي توليد خودرو در دنيا محسوب مي‌شود.

در ‌دنيا حمايت از خودروساز ? سال و حداکثر ?? سال توسط دولت انجام مي‌شود و پس از آن خودروساز بايد روي پاي خود بايستد، اما متأسفانه در ايران، به دليل دولتي اداره شدن خودروساز‌هاي داخلي بد از ?? سال هنوز حمايت مي‌شود و ارتقاء رشد و توسعه‌يافتگي جاي خود را به يکنواختي داده است که اميدواريم هر چه زودتر با کاهش حمايت‌هاي دولت و ايجاد بازار رقابتي، صنعت خودروسازي کشور به رشد و توسعه‌ يافتگي دست يابد.

قطعاً با ايجاد بازار رقابتي و ورود خودرو‌هاي با قيمت متوسط به بازار ايران، ‌خودروسازان داخلي هم مجبور مي‌شوند تکاني به خود داده و از اين رخوت خارج شوند و قطعاً رشد و توسعه‌‌ يافتگي صنعت خودرو هر کشور موجب رشد و توسعه‌ يافتگي بيشتر کشور مي‌شود.

مرجع : فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html